Met bijzonder mooi weer sporen we vanuit Flam naar Myrdal en weer terug. Myrdal ligt per spoor slechts op 20,2 kilometer van Flam maar het hoogteverschil bedraagt 863,5 meter. Onderweg 20 tunnels, 1 brug, 4 watertunnels en 8 haltes. Rijtijd circa 1 uur enkele reis incl. de korte fotostop bij de imponerende Kjosfossen waterval. Bergop een stijgingspercentage tot 5,5%, met een snelheid van maximaal 40 kilometer per uur. Bergaf wat langzamer met maximaal 30 kilometer per uur. Wow, supergave rit in een uitdagend landschap. En de zon erbij maakt het deze ochtend alleen maar mooier.
Na Flam gaat de rit per Birdymobiel richting Odda. Onderweg missen we de afslag naar Granvin waardoor we in de 7,5 km lange Vallaviktunnel terecht komen en direct aansluitend op de hoge en lange Hardangerbru over de Eidfjord. We missen de rit langs de Hardangerfjord en het zomerskigebied Fonn. Wat we gelukkig wel op onze gewijzigde route treffen is de verrassende Buerbreen gletsjer. Bij heel mooi weer en goed zicht! Mooie bonus.
Weer wat lange tunnels verder is het plotseling erg druk op een van de parkings. Gelukkig vinden we een plekje zodat we mooie HotShots kunnen schieten bij de dubbele Latefossen waterval die schittert in de uitbundig stralende zon. Zomaar opnieuw een bonus die maakt dat we ook deze dag weer heel tevreden afsluiten op de overnachtingsplaats net voor de Haukelitunnel. Bij goed weer mijden we deze morgenvroeg en volgen dan de oude pas over Haukelisetter met aansluitend onze tocht zuidwaarts door het Setesdal naar de omgeving van Kristiansand.