BirdybearOnTour

Terug in Tok…

Kort verslag van een lange reis. We vertrekken vroeg uit een bewolkt Valdez. Hoe konden we het gisteren zo treffen. Onze reis vandaag voert terug richting onze oorspronkelijke route. Een deel van het traject van vandaag is de route die we eerder in zuidwaartse richting reden. Vandaag eerst vanuit Valdez een lange slag bergop richting de gletsjer die we wederom in bewolkte toestand passeren. Na de passage van de pas dalen we geleidelijk af richting Glennallen en ter hoogte van Gulkana blijven we de Richardson Highway volgen. Er volgt nu voor ons een onbekend traject waarover in de gidsen weinig te vinden is. Het landschap dat we doorkruisen is bijzonder gevarieerd en ook nu raken we weer verzeild in de witte bergwereld met panorama’s die altijd weer boeien.
Our view
Van tijd tot tijd hebben we ook uitzicht, vanaf wat hoger gelegen viewpoints, op de tundra van Alaska met daarin die vele kenmerkende meertjes. En zo af en toe spotten we vluchtig een Moose tussen de bomen of op een van de kleine inhammen naast de Highway.
Wide Screen
Vanaf Valdez is de Trans Alaska Pipeline onze metgezel tijden deze tocht. Dan weer links van ons, soms even ondergronds en dan weer rechts van ons. Ter hoogte van Delta Junction slaan we rechtsaf. Hier ligt Mile 1422 “End of The Alaska Highway”, voor ons vandaag het begin van het resterend deel richting Tok.

End of Alska HighwayEn bij Delta Junction nemen we afscheid van onze metgezel want die houdt de noordelijke koers aan om in Prudhoe Bay aan de Arctic Ocean te eindigen, of liever gezegd te beginnen.

Eenmaal aangekomen in Tok mikken we voor de derde keer vandaag weer wat litertjes diesel in de tank. Het tankstation beschikt ook over een werkplaats en dat komt goed uit want het digitale display van onze Ford zeurt al een tijdlang dat het tijd is voor een “motoroil change”. De heren hebben direct tijd voor ons dus rijden we de RV naar de achterkant van het pand boven de smeerkuil.

Oil Change

Voor we het weten zitten er dertien verse liters motorolie in de Ford en verplaatsen we ons naar de bijzondere campground van Tok. Voor zover ons bekend de enige campground met RV roomservice voor het ontbijt.
Invulformuliertje voor 22:00 in de bus, geld erbij, site nr. vermelden en het gewenste ontbijt-tijdstip aangeven, dan komt het prima in orde. We zijn dus weer terug in Tok na vele kilometers extra door Alaska, het was het meer dan waard.
Morgen van Tok richting Chicken, nu wel!

Voel je vrij om te delen!