Maandagavond kenteren de weersomstandigheden. Hier in het noorden forse wind, stevige zeegang, lichte sneeuw en zelfs een serieuze sneeuwstorm. Maar ook opnieuw Noorderlicht. Helaas is het op dek, tijdens het traject op open zee richting Batsfjord, te gevaarlijk.
Op de app zien we dat twee Hurtigruten schepen strijden om de aankomst in Batsfjord. Het noordgaande schip arriveert eerder en wij minderen vaart als we in ruwe zee Batsfjord naderen. Bij het invaren van Batsfjord waagt Birdybear zich aan dek, geniet van het Noorderlicht, en schiet voor zover de deining het toe laat opnieuw wat HotShots.
Dinsdagochtend arriveren we een uur achter op schema in Havoysund. We maken een ultra korte stop omdat wij hier net voor het volgende noordgaande schip, de MS Nordkapp, arriveren.
Het ruige weer lijkt de Hurtigruten schema’s behoorlijk in de war te schoppen. Verder zuidwaarts heerst er op open zee bijna orkaankracht en zijn er weerwaarschuwingen van kracht. Zo heeft ieder nadeel dus weer een voordeel. Wij arriveren later dan gepland op onze zuidwaartse bestemmingen waardoor de nu heersende storm wat in kracht zal afnemen. Zeker nog geen garantie voor comfortabel varen maar we zijn dan ook niet aan boord van een Amsterdamse rondvaart boot of een Giethoornse punter.
Onder een grijze hemel, waar de wolkenformaties momenteel gelukkig geen dreiging uitstralen, zet Birdybear koers naar Hammerfest. Benieuwd of de Beluga, de witte dolfijn, nog steeds z’n opwachting maakt in de haven naast de kade waar we later vandaag aanmeren.
Als we eenmaal Hammerfest naderen zijn alle bergen om ons heen van top tot op de waterlijn wit besneeuwd. Het geeft de indruk van een poollandschap. Via de boordomroep worden we opgeroepen voor een Energy Coffee in combinatie met het uitzicht op de hypermoderne LPG terminal op het eiland in de nabijheid van Hammerfest.
Birdybear wandelt in Hammerfest het vertrouwde rondje langs de haven, door de winkelstraat, langs de kerk welke vandaag wel open is en door het kleine overdekte winkelcentrumpje. Voor ons niet zo erg dat de tijd aan wal door de verlate aankomst wat beperkter is dan gepland. Nog voor vertrek schuift Birdybear aan voor de lunch. En met de MS Spitsbergen nog voor de wal eet dat een stuk plezieriger voor de gasten welke wat zeeziekte gevoeliger zijn.
Kort na vertrek neemt ons uitzicht steeds verder af. Als er een clausule zou zijn voor ontbrekend uitzicht dan zou deze op de natte, grauwe, grijze en mistige dinsdagmiddag zeker tot een royaal refund leiden. Misschien geen toeval maar in de Explorere Lounge raken wij uitgebreid in gesprek met onze Hamburgse buurman Marius. Hij is te voet noordwaarts gegaan en vaart vandaag een aantal havens mee. Verderop in het traject gaat hij weer van boord om te voet en met de bus zijn reis voort te zetten. We wisselen het nodige uit over reizen, het opzoeken van avontuur en andere aangename zaken. En passent komt ook het BirdyBearOnTour blog ter sprake. Korte tijd later heeft Birdybear er weer een nieuwe internationale volger bij: welkom Marius!
Na Hammerfest maakt Birdybear deze middag geen nieuwe HotShots. Maar voor de visueel ingestelden: niet eens in de buurt van vijftig tinten grijs, knobbelige donkergrijs water en af en toe wat witte sneeuwvlokken varierend van verticaal tot strak horizontaal van bakboord naar stuurboord.
Aan de horizon ziet Birdybear licht opdoemen. Geen weersverbetering maar een van de havenlichten van Oksfjord gelegen onder aan de steile berghellingen welke vrijwel in het fjord eindigen. Gevaarlijk liggen de grote rotsblokken op de steile hellingen boven de huizen. Hoogstwaarschijnlijk al honderden jaren stabiel, maar toch. Op ons vaarschema staat als aankomsttijd 15:30 uur en vertrektijd 15:45. Met een supersnelle maxiaanse pitsstop kunnen we hier voor half vijf weer vertrokken zijn, uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid vracht op de kade. En dat blijkt te lukken: 16:22 uur draaien we stuurboord uit voor het vervolg van “grijs op reis”.
Tijdens het diner naderen we Skjervoy. Nog steeds achter op schema maar de kapitein is eager om steeds verder in te lopen om zodoende op tijd, kwart voor twaalf vanavond, in Tromso te arriveren. In Skervoy timen we turbo stop twee op circa zeven minuten. Volgens de omroeper van dienst zal aankomst Tromso volgens schema zijn. Dat moet eigenlijk ook wel want als excursie staat het middernachtconcert(je) in de Nordlyskatedralen op het programma. Busje heen, concert, busje terug, inclusief ont- en inschepen binnen anderhalf uur. Birdybear droomt vanavond z’n eigen concertje, in de kooi van hut 414. Geniet van komende nacht, dat doet Birdybear ook, naar we hopen in rustiger vaarwater dan de afgelopen nachten. See you tomorrow!
Prachtige verhalen! Birdybear schrijft zo levendig! Geeft een mooie voorstelling. Ondanks dat ik hier in India het warm heb, voel ik de kou.
Prachtige foto’s ook steeds.
Ooit heb ik ook het Noorderlicht gezien, in Fins Lapland in febr 2000.
Wens jullie nog een mooie reis.
Ik lees jullie graag! ‘warme’ knuffel