Precies tien uur heeft Birdybear ter plaatse voor het ingelaste bezoekje op deze donderdag de tiende februari 2022. De heenvlucht verloopt nagenoeg volgens schema en de EJU7943 arriveert net na 10:30 uur op Alicante-Elche airport. Birdybear verlaat met de concurrent HV6146 om 20:30 uur Spaanse bodem. Alhoewel de HV6146 te laat uit Nederland aan de gate staat vertrekken we toch op tijd.
Onverwacht een ingelast bezoek en dat heeft veel te maken met de grote tekorten bij de producenten van automobielen. Haaks op de eerdere afspraken met de Dacia dealer bleek de Spaanse importeur onverbiddelijk en kreeg de dealer niet langer toestemming om onze Spaanse automobiel nog niet op kenteken te zetten. Wegens de extreme leveringsproblemen is het gewijzigde beleid dat alle beschikbare voertuigen direct op naam gezet moeten worden en werd het de dealer niet langer toegestaan om zelf ’voorraad’ aan te houden. Ondanks dat dit voertuig door Birdybear al in september is besteld, tijdens ons vorige bezoek nog niet beschikbaar was en zeker geen ’voorraad’ is.
Betalen, registreren en op naam zetten kan prima op afstand maar om daarna ons eigendom ruim een maand bij de Spaanse dealer te laten staan voelde niet helemaal oké. Zaken als aansprakelijkheid bij een calamiteit of erger nog in geval van een faillissement kunnen dan zeer onaangename consequenties hebben. In eigen land is dat al lastig maar aldaar zeker ongewenst.
Bij aankomst op Alicante-Elche airport staat de Dacia dealer paraat voor de snelle transfer naar Novelda. En na de vlotte uitleg en overdracht stuurt Birdybear vroeg in de middag met eigen vervoer richting de bouw.
Met tien uur ter plaatse blijft er natuurlijk gelukkig wel wat tijd over voor een inspectiebezoek aan de bouwplaats bij de Font del Llop golfbaan. Uiteraard ontbreekt de Birdycam niet in de handbagage en schiet Birdybear weer vers digitaal materiaal. Stapje voor stapje vordert het appartementencomplex. De bouwhekken hebben plaatsgemaakt voor een gemetselde afscheidingsmuur tussen parking en rijweg. De tweede bouwkraan is inmiddels afgebroken, de betonnen wanden voor de tuin met zwembad zijn gestort en de betonvloer van het zwembad in aanbouw ligt ook al gereed.
In het appartement is eindelijk de schuifpui geplaatst en zijn de vloertegels in de badkamers vervangen voor het juiste type. In de plafonds zien we nu ook alle sparingen voor de inbouwspots en hangen de meeste binnendeuren in de kozijnen. Maar de constatering is ook dat er nog veel werk verzet moet worden voordat de gang naar de Spaanse notaris in de agenda geplaatst kan worden.
In de directe omgeving wordt er ondertussen druk gewerkt, wel op z’n Spaans natuurlijk, aan de woningen in de directe nabijheid. En die activiteit gaat misschien wat ten koste van het aantal arbeidsuren dat men momenteel steekt in de afbouw van de appartementen. Nadeel is dat onze oplevering opschuift, voordeel is dat de bouwactiviteiten rondom ons appartement straks ook weer eerder afgerond zullen worden.
Al met al een intensief dagje. Vroeg uit de veren om op tijd in de vertrekhal op Schiphol te arriveren en ruim na middernacht weer terug @home en dan rechtstreeks in het mandje. In totaal meer dan twintig uur ‘en route’ voor de tien uur ter plaatse.
Jammer dat de eigenwijze Spaanse importeur weinig oog heeft voor de gevolgen voor de klant. En zo ook nog van invloed kan zijn op de verhouding tussen klant en dealer. Niet slim, weinig klantgericht en ook totaal onnodig. Zowel dealer als importeur waren op de hoogte van onze geplande reis halverwege maart… Dat tripje staat gepland, de tickets liggen klaar en dus gaat Birdybear over slechts vijf weken nogmaals de lucht in.
Tot dan, groet van Birdybear.
Leuk soms in de
Zuidelijke landen. Maar gelukkig schijnt de zon daar vaker dan in Nederland