BirdybearOnTour

Lange zit…

Voor vertrek

Vanuit ons hotel in Aalsmeer is er zicht op de verkeerstoren van Amsterdam Schiphol Airport. Donderdag om 12:00 uur precies begint daar onze ‘Lange zit’ richting Auckland. We melden ons rond negen uur aan de balie van Malaysian om de voucher voor de golfbags op te halen. Ten tijde van boeken, driekwart jaar geleden, nog gratis maar een tussentijdse en eenzijdige aanpassing van de spelregels leek roet in het eten te gooien. Na een stevig potje correspondentie honoreerde Malaysian ons beklag en kregen we de toezegging voor de gratis vouchers. Op de voucher voor de heenreis staat wel het bedrag ad € 511,- voor twee tassen enkele reis. Bizar voor netto dertig kilo. Een beetje assertiviteit loont. Ons aanvankelijk vluchtnummer, MH17, is kort na de ramp omgezet in MH19. Ook dat was een donderdagvlucht om 12:00 uur… Voor ons des te meer gedenkwaardig omdat Jeroen met vrouw en vier kinderen aan boord waren.
Image00001

 

Onderweg

Image00002Onze MH19 vertrekt keurig op tijd en arriveert een kleine twaalf uur later op Kuala Lumpur alwaar we, vroeg in de ochtend, drie uurtjes de benen strekken.Best lekker na twaalf uur zitten en in afwachting van deel twee van deze marathon.Als we, een klein uur te laat, uit Kuala Lumpur vertrekken is het zonnig en al behoorlijk warm met 28 graden op de thermometer. Vanaf deze plek, dichtbij de evenaar gaat de route richting Singapore, Jakarta, Surabaya en dan over een groot deel van het continent Australië naar de luchthaven van Auckland. De aankomsttijd is bijgesteld naar 00:25 uur. Het zitvlees van Birdybear krijgt het dus opnieuw tien uur te verduren. Tijd genoeg om deze post aan de Ipad toe te vertrouwen. En tijd genoeg voor een tukje na de warme lunch. Slapen in een vliegtuigstoel blijkt wederom niet een van Birdybear’s sterkste kanten. De zitplaats is te klein of de passagier te lang met als gevolg dat de ogen nooit lang dicht zijn en de ledematen frequenter protesteren. Gelukkig heeft elk nadeel ook z’n voordeel en zo ziet Birdybear met eigen ogen dat Australië vanaf elf kilometer hoogte inderdaad behoorlijk rood toont. Op het beeldscherm van het vliegtuig zien we dat het in New Zealand inmiddels donker is als we, met nog een dikke vier uur te gaan het zuidelijk gelegen Adelaide naderen. De lokale tijd in Kuala Lumpur is 15:15 uur terwijl er in Auckland 20:15 uur op de klok slaat. Opnieuw overbruggen we behoorlijk wat tijdverschil. Nu Auckland het laatste weekend van de zomertijd beleeft raakt Birdybear weer vijf uur achterop. Samen met de zes uur tussen Amsterdam en Kuala Lumpur zet dat de teller op elf uur. Vanuit het voorjaar in Amsterdam vliegen we richting de herfst van Auckland. Op het noordelijk halfrond vertrokken we op donderdagmiddag twaalf uur en straks arriveren we op het zuidelijk halfrond kort na middernacht van vrijdag op zaterdag. New Zealand is dus echt ver weg, veel verder kan eigenlijk niet. Vrijwel letterlijk de antipode van Nederland, de andere kant van onze planeet. Hoog boven de wolken is avond gevallen en verlaten we Australië precies boven Sydney. Onder ons de wolken en daaronder de Tasman Zee, onze laatste horde richting eindbestemming, two more hours to go. Buiten schijnt de bijna volle maan in afwachting van de maansverduistering dit weekend. Binnen ontsteekt de crew de cabine verlichting ten teken van alweer een maaltijd. Voor straks dus eten, voorbereiden op de landing, bagage- en douaneafhandeling en dan richting hotel. Na zoveel uur stoelgebonden een aangenaam vooruitzicht.

Na aankomst

Met een klein half uur vertraging arriveren we in Auckland. Na een ontspannen bezoek aan het toilet voegen we ons in de lange rij voor de immigration. De vriendelijke employees werken vlot dus kunnen we snel verder om de bagage op te halen. Vervolgens douane waar de golfschoenen van Ingeborg een desinfectie beurt krijgen omdat er nog wat restanten gras en aarde onder zit. Nog eenmaal alles door de x-ray voordat we ons telefonisch melden bij het motel. Busje komt zo en rond de klok van twee sluiten we de luiken. Moe maar voldaan zijn we aan de andere kant van de wereld beland. Best een hele onderneming.

 

Voel je vrij om te delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.